Vijf tips (waar je direct mee aan de slag kan) bij vaak voorkomende problemen in relaties

 

Steeds weer ruzies over hetzelfde of telkens over verschillende zaken kunnen leiden tot het gevoel dat je beter af bent als je uit uit elkaar gaat. Onze psycholoog Daan Dumon Tak benoemt vijf veel voorkomende problemen in relaties en geeft praktische tips om met elkaar en alleen aan de slag te gaan om ervoor te zorgen dat jullie samen verder kunnen gaan.

 

 

  • In de loop van de jaren sluiten mijn vrouw en ik steeds minder goed bij elkaar aan, we groeien een beetje uit elkaar. Als dit zo doorgaat vervreemden we van elkaar. Het zorgt nu al voor irritaties.

Tip: 
Ga er voor zitten en bespreek wat je graag samen doet en wat niet. Wat is het wat jullie vroeger samen deden, of wat er voor nieuwe dingen bij gekomen zijn? Dat blijkt vaak meer dan je denkt! Plan een 'afspraak' in zodat je van te voren hierover na kan denken en allebei kan zeggen wat je graag samen doet en wat niet. 

 

 

  • Gesprekken tussen ons escaleren bijna altijd. Het start met een irritatie, een kattige opmerking terug, een steek onder water, totdat het explodeert.

Tip:
Reageer niet op een irritatie met een irritatie. Dat is een vrijkaartje voor ruzie. Reageer op een irritatie zoals jij graag wil dat er op jou gereageerd wordt als je geïrriteerd bent. Gedraag je als de partner die je graag wil zijn. 

 

 

  • Er zijn inmiddels zoveel problemen tussen ons dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Mijn man haakt steeds af als ik er over wil praten.

Tip:
Vraag je eens af welke van deze problemen nou echt gezamenlijk zijn. Kijk goed naar jezelf en schrijf de problemen eens op waarvan je denkt dat deze gezamenlijk zijn of dat het een onopgelost issue is van jezelf. Je kan niet altijd van de ander verwachten dat deze jouw problemen oplost, en vice versa. Relaties groeien vaak scheef op onderliggende onopgeloste issues bij een van de (of allebei) de partners. Wiens pakkie-an is dit probleem?

 

 

  • Mijn man verwijt mij steeds dat ik te weinig oog heb voor hem. Hij werkt hard en doet ook veel thuis en met de kinderen, maar hee, ik ook. Het is nou eenmaal een druk leven met werk en gezin, en hij ziet gewoon niet hoe het voor mij is.

Tip:
Probeer om niet te praten in termen van verwijten, maar in wensen. Op een verwijt kan je je alleen maar verdedigen, op een wens kan je ja of nee zeggen en krijgt de ander dus  een keus. Jij ruimt nooit de vaatwasser uit wordt dan: ik zou het fijn vinden als jij de vaatwasser uitruimt. Klinkt heel anders.

 

 

  • Bij relatieproblemen worden vaak de emoties benoemd: als hij dit doet irriteer ik me, als zij dat zegt maakt me dat razend, als er zus of zo gebeurt gaat bij mij de deur dicht. Einde communicatie. 

 

Tip:
Realiseer je dat achter elke emotie een behoefte ligt. Waarom word je boos, geërgerd, of verdrietig? Probeer uit te zoeken aan welke behoefte niet wordt voldaan, door jou of door de ander. Daar zou dan het gesprek over moeten gaan. 

 

 

Dit artikel is geschreven door Daan Dumon Tak (orthopedagoge en GZ-psycholoog).

"Veel mensen hebben het gevoel in de loop der jaren, tijdens een huwelijk zichzelf kwijt geraakt te zijn, en veronderstellen dat echtscheiding dit probleem oplost. Ook persoonlijke problematiek komt vaak naar boven, onverwerkte zaken van vroeger en weggestopte pijn. Tijd om schoon schip te maken." 

 

 

 

  • om te bespreken over hoe ik jullie eventueel kan helpen
  • voor een kosteloos (online) intakegesprek

 

 

 

 

Het Zeeuwse Scheidingshuis: Alle hulp bij een scheiding op één plek

Naast alle emoties waar je mee te maken krijgt bij een scheiding (uit elkaar gaan) moet je ook veel praktische zaken regelen. Het Zeeuwse Scheidingshuis is een overkoepelend platform van verschillende specialisten die je hier goed en snel bij kunnen helpen.

 

 

 

 

 

>> Blogs